JEI EINATE "KONSULTUOTIS" Į BANKĄ

Ar banko konsultacijos yra nešališkos?

Pagrindinė viso pasaulio bankinės sistemos problema - interesų konfliktas. Banko darbuotojas negali vienu metu būti ir banko produktų pardavėju, ir kliento konsultantu. Todėl, pavyzdžiui, Šveicarijoje labai populiaru, kad pinigines lėšas valdo išoriniai konsultantai, o bankas yra panaudojamas tik kaip instrumentas. Lietuvoje girdime toko pobūdžio kvietimus, kaip " atvykite pas mus ir mes jums patarsime". Ir jei tikiesi, kad gausi sau naudingą patarimą, gali nusivilti. Kaip jums atrodo, ar galima tikėtis, kad banko konsultantas patars nueiti į konkuruojantį banką, nes ten jums geresnės sąlygos? :) 

Kodėl reikia apie tai kalbėti? Juk ir batus perkant pardavėjas tau siūlo savo prekę, o tavo teisė rinktis? Skirtumas tarp batų ir banko produkto yra didelis - banke sprendžiami ilgalaikiai ir sudėtingi klausimai, ir neturėdamas žinių ar tinkamo išsilavinimo gali nerasti sau naudingiausio sprendimo. O bankų veiklos reguliavimo, kaip kad yra daugelyje šalių, Lietuvoje nėra. Todėl bankai gali veikti ir dažnai veikia be skrupulų, remdamiesi taisykle - "Mes esame pelno siekianti organizacija".

Spaudoje skaitėme apie tai, kaip bankas viliojo žmones pirkti savo "produktą" - vertybinius popierius, pats suteikdamas dideles paskolas šiems vertybiniams popieriams įsigyti. Ir žadėjo, kad vertybinių popieių kaina nenukris. Tačiau nepabrėžė, kad palūkanos už šią paskolą gali būti tokios didelės, kad yra galimybė prarasti ir užstatytą turtą. Tai vienas iš daugelio pavyzdžių, kai bankai rūpinasi savo , bet ne kliento interesais. Todėl bankai turėtų prisiimti didesnę atsakomybę už savo veiksmus ir nesipriešinti didesniam veiklos reguliavimui. O banko klientui geriau visada siekti nepriklausomo konsultanto patarimo.